Catatan -3

Posted: 10th February 2009 by daddy in Uncategorized

6 Februari 2009

Masih lagi tidak sihat. Malam tadi demam teruk sampai tak lena tidur. Badan menggigil, kejap2 berpeluh, kejap2 sakit perut.. dahsyat sungguh penangan India ni. Pagi tadi minta en mus panggilkan doktor. Sadly doktor takleh nak datang pagi ni. Tapi dia bagi perscription ubat, suh beli kat farmasi. En mus terpaksa berjalan kaki ke nearby hospital untuk dapatkan ubat demam dan selesema. Lepas makan ubat tu, mula nak berpeluh banyak. Rasa ok sket lepas berpeluh. Tapi perut masih lagi sakit. Huhuhu..

Pagi tadi tak larat nak pegi dewan makan untuk bekfes. So en mus minta katerer tu hantar makanan ke bilik. Lepas makan, muntah dan cirit birit lagi. Bila ok sket, baru gi kelas. Nasib baik la kelas hari2 start pukul 10 pagi. Bila tengahari, dah mula rasa semacam. Badan jadi lemah, otak jadi mabuk. Lunch hour aku tak amik lunch. Balik bilik terus tido. Kelas petang pon aku skip. Tak terjaga dari tido. Agaknya en mus pon nak suh aku rehat dalam bilik je. Dalam pukul 3, ada orang tekan loceng bilik aku dan bagitau doktor tunggu kat depan bilik seminar. So, aku pon gi ar jumpa doktor tu. Dia bagi preskripsi ubat yang baru dan suh beli kat farmasi. Aku balik bilik dulu, pastu tertido sampai pkl 7, sampaikan tak gi pun beli ubat-ubat tu.

Malam ni kami diraikan oleh pEngarah Institut dalam satu jamuan makan malam. Group kami seramai 16 orang turut disertai oleh 5 orang peserta yang baru sampai dari afghanistan. Ada sorang tu memang comel gilos… tapi macam jual mahal je. Hehehe..

Selain kami berdua dari malaysia, peserta-peserta lain datangnya dari mozambique, armenia, russia, estonia, kenya, botswana, mongolia, afrika selatan, afghanistan, filipina, laos, bhutan dan mauritius. Memang seronok bila dapat kenal orang dari negara lain. Dapat gambaran macam mane negara-negara yang pelbagai ni. Aku baru tau yg malaysia ada mengeksport pelbagai barangan elektrik ke kenya. Baru tau yang orang afghanistan begitu menyanjungi malaysia sebagai negara islam yang paling berjaya. Hahaha…

Esok kami akan ke delhi. Akan pergi melawat beberapa tempat menarik di sekitar delhi. Rasanya tak sabar nakgi amik gambar banyak2. Huhu.. tunggu ya, balik malaysia nanti aku akan upload untuk tontonan ramai.

8 Februari 2009

Hari ini hari ahad. Kalau hari ahad di malaysia, aku akan bangun sekitar waktu tengahari setelah tidur dari pukul 7 pagi. Just in time utk pegi ke bayu, kedai makan yang best dekat dengan rumah. Tapi hari ini, hari ahad pertama di india, aku dikejutkan pada pukul 6.30 pagi. Seperti biasa, ada budak datang hantar cha-hi. Cha-hi ni adalah teh panas yang sedap. Macam jugak dengan the tarik di malaysia, Cuma cha-hi ni dia tak reti tarik. Ahaha.. kat sini, setiap pagi sekitar pukul 6.30 hingga 7.15 pagi, diorang sediakan teh ni dan hantar terus ke bilik. Malam tadi kami kepenatan setelah bersiar-siar di sekitar delhi. Ada 6 tempat yang kami lawat.

Lawatan pertama ke lotus temple. Temple ni adalah tempat untuk orang baha’i. tempatnya menarik, cukup luas untuk saujana mata memandang. Seperti biasa, cuaca di delhi amat sejuk. Sekitar 13-16 darjah celcius. Lotus temple mempunyai kawasan yang sangat menarik, dengan sekitar temple ni ditumbuhi dengan pokok yang dijaga dengan rapi dan padang yang menghijau, terlalu cantik untuk didescribe. Dalam temple tu, ada satu dewan untuk meditation yang boleh memuatkan seramai 1300 orang pada satu2 masa. Bangunan temple ni resemble sekuntum bunga lotus or teratai. Terdapat 27 petals yang menjadi bumbung temple ni. Petal berkenaan dibuat daripada konkrit dan mula dibuka pada tahun 1986. Kami dibawa memasuki dewan ini dan disuruh bertafakur sejenak. Guide tu cakap any religion boleh meditasi di sini. Tapi aku dengan en mus dan kawan2 dari afghanistan cuma masuk untuk melihat dewan berkenaan. Mane boleh ikut kepercayaan diorang kan? Lepas dua tiga minit, kami keluar dari dewan tersebut dan amik kesempatan untuk mengambil gambar. Ramai pengunjung yang datang hari ni, mungkin sebab hari sabtu kot. Bangunan temple ni dibuat hasil daripada derma orang ramai yang beragama Baha’i di seluruh dunia. Sekeliling temple ni terdapat 9 kolam yang airnya jernih dan bersih. Nak masuk ke kawasan temple ni kena buka kasut. Kaki memang sejuk bangat arr.. huhu…

Tempat kedua adalah merupakan sebuah tapak arkeologi yang terkenal di delhi. Basically, tinggalan bangunan di sini merupakan sebuah masjid lama yang dibina pada tahun 1193 oleh seorang raja bernama Qudbuddin Aibak daripada dinasti Mamluk. Asalnya tapak masjid ini merupakan 7 buah kuil Hindu yang dirobohkan oleh raja berkenaan untuk membina masjid ini. Betapa hebatnya Islam di India pada suatu ketika dulu sehingga boleh terjadinya keadaan di mana kuil dirobohkan untuk membina masjid. Subhanallah. Tapak masjid ini mempunyai beberapa ruang yang besar. Tiang-tiang dan dinding bangunan ini diukir dengan ayat-ayat Al-Quran dan senibina Islam yang datang dari negeri Arab. Seriously aku rasa sangat cantik dengan menara yang tinggi dan besar. Ada satu ruang yang luas untuk sembahyang (prayer hall). Tinggalan bangunan ni diiktiraf sebagai World Heritage Monument oleh UN. Sekitar tinggalan bangunan ni dihiasi dengan padang rumput yang luas dan dijaga rapi. Ada juga orang amik kesempatan baring di atas padang ni. Bersih dan cantik. Kalau lah malaysia ada tempat macam ni, rasanya takda orang nak pegi midvalley or klcc or alamanda untuk lepak. Very nice for a family gath.

Kemudian, kami dibawa ke rumah Indra Ghandi. Indira Ghandi merupakan Perdana Menteri wanita pertama India. Beliau ditembak mati pada tahun 31 Oktober 1984. Aku tak berapa ingat kesah wanita ini, tapi yang pasti, beliau banyak merubah keadaan politik India pada masa tersebut sehinggakan kematian beliau dianggap tragedi terburuk India selepas kematian Mahatma Ghandi. Sekarang, rumah kediaman beliau dijadikan memorial/museum untuk memaparkan corak kehidupan seorang pejuang India. Dalam memorial ini, ada banyak koleksi buku, pingat dan gambar-gambar beliau selain barang-barang persendirian. Kalau nak tau kesah Indira Ghandi, anda bolehlah menggooglekan “Indira Ghandi” dan dalam sekelip mata akan dapat jawapannya. Hahahaha…

Dari Memorial Indira Ghandi, kami dibawa ke sekitar Bangunan Pejabat Presiden India. Tapi kami tidak dibenarkan untuk berkeliaran di kawasan berkenaan. Ala, sama jugak dengan Bangunan Putra Perdana. Mane leh main-main kat depan tu kan. Kang tak pasal2 muka masuk frontpage suratkhabar. Hhuhu.. kami juga nampak banguan Parlimen India yang unik. Rasa rugi plak diorang tak benarkan kami turun dari bas. Cuma boleh amik gambar dari atas bas sahaja.

Kemudian, kami sampai ke India Gate, yang terletak sepelaung sahaja dari Kompleks Pejabat Presiden tadi. India Gate ni aku tak tau apa kesah sebenarnya. Di situ Cuma terdapat satu pintu gerbang yang diukir nama-nama askar India yang mati semasa berperang dengan France, Mesopotamia, Persia dan banyak lagi medan perang. Ada obor yang menyala di situ sepanjang masa dan dikawal ketat oleh askar marin rasanya. Dari India Gate ni, kita boleh nampak Bangunan Presiden. Ala, macam kat putrajaya, kalo berdiri dari PICC, boleh nampak Pejabat PM. Kalo dari pejabat PM, boleh nampak PICC straight je kan? Sama gak arr kat sini. Rasanya dulu diorang amik concept India Gate ni kot, tapi bezanya PICC menggantikan India Gate. Hehehe… di sekitar India Gate ni, terdapat ramai orang yang berniaga kecil2an. Menjual aiskrim, buah, cenderamata dan ada juga yang offer amik gambar dan print terus dalam masa dua minit. 2 keping gambar harganya Rs40 or RM3.10.

Dari India Gate, kami ke Memorial Mahatma Ghandi plak. Personally, aku suka baca pasal Mahatma Ghandi ni dan apa yang diperjuangkan dan bagaimana beliau memperjuangkannya. Mayat Ghandi disemadikan di satu kawasan yang luas di tengah-tengah memorial ni. Di atas kuburnya dibina satu platform yang diperbuat daripada batu marmar hitam yang cantik, dikelilingi oleh marble putih yang dibina menyerupai pagar. Di sekeliling pagar berkenaan adalah padang hijau yang luas dan dijagai rapi dengan pokok2 renek yang comel2, rumput yang sentiasa dipotong secara manual (maksudnya ornag cabut or kerat rumput tu pakai tangan, bukan pakai mesin). Ghandi meninggal dunia pada 30 Januari 1948. Pada tahun 1951, memorial ini dibina melalui satu Akta Parlimen India. Hebatkan? Satu quote dari Ghandi.. “If India takes up the doctrine of the sword, she will cease to be the pride of my heart. My life is dedicated to the service of India through the religion of non-violence.” Satu lagi yang best.. Ghandi pernah berkata.. “Live simply so that others may simply live..”

Destinasi terakhir kami ada outing kali ini adalah ke sebuah temple hindu yang besar dan terkenal. Kami sampai ke temple ni lebih kurang pukul 5 petang. Sebelum memasuki temple ni, kami diingatkan bahawa semua handphone, cecair, kamera, video camera, pen drive, mekap, dan banyak lagi barang-barang peribadi tidak dibenarkan di bawa masuk. Masa nak masuk ke kawasan tu, ada security check yang teramat lah ketat sehinggakan kami diarahkan untuk membuka tali pinggang dan mengeluarkan wallet masing-masing. Rokok dan lighter pun tidak dibenarkan dibawa masuk. Apabila masuk ke kawasan temple ni, kami dibawa ke sebuah taman di mana terdapat patung-patung yang diperbuat daripada gangsa. Patung-patung ni mempunyai pengkisahan sendiri. Ada 4 kawasan yang menempatkan 4 kategori patung berkenaan. Yang pertama menceritakan tentang dewa-dewa agama Hindu. Kawasan kedua menceritakan mengenai raja-raja India pada suatu ketika dulu. Kemudian, patung-patung negarawan yang banyak berjasa kepada India dan kawasan keempat memaparkan wanita-wanita yang paling berjasa di India semenjak zaman raja yang lama giler dulu. Kemudian kami dibawa memasuki temple berkenaan untuk lawatan. Kami diarah lagi sekali untuk menanggalkan kasut. Dah la suasana sekeliling sejuk bangat, lantai marble di situ menambahkan lagi kesejukan diri. Tarikan utama di temple berkenaan adalah musical fountain yang begitu menarik dan cantik. Ia mengisahkan seorang putera raja dari zaman beliau dilahirkan sehingga lah beliau berkahwin dan berjuang menentang kuasa jahat. Cemane aku paham cerita musical fountain ni? Ada sorang kawan dari afghanistan ni faham tentang kisah ini dan menceritakan kepada aku masa fountain ni berirama. Pada aku, musical fountain ni lagi menarik dari pada persembahan bunga api di putrajaya or fountain di alamanda or klcc.

Kami bergerak balik ke NOIDA pada jam 7.30 malam dan sampai ke hostel dalam pukul 8.45 malam. Aku terus dinner dan ajak en mus pegi beli ubat nyamuk sebab tak tahan dengan nyamuk2 yang macam kamikaze kat sini.

India mempunyai banyak tempat yang menarik dan bersejarah, eventhough i don’t think it’s a good place to shop. Walaupun banyak tempat shopping dan banyak barang yang menarik yang takda kat malaysia, tapi harganya mahal.

  1. aishah says:

    ni kena buat siri ni. kalau sekaligus cegini memang agak kurang nak baca.
    panjangnya. dan banyaknya tempat dah dilawat.
    perut macam mana? harap2 dah terbiasa dengan makanan di sana.
    take care bang.
    kami kat sini okay jer. :)

  2. nolee says:

    Baha’i itu macam satu mazhab of Hinduism ke memang totally agama lain?

  3. sekilas says:

    susah nak gambarkan..kalau kamu upload gambar destinasi kamu pergi tu, tak perlu saya baca sampai abis…panjang sangat..hehehe

    masih belum sembuh?? erm, makan ubat dan jangan terdedah sangat dengan debu2 kotaraya..huhuhu

  4. khai says:

    giler panjang..

    tapi memang venci kena cirit.

    hope u can swallow the food.

    try chai masala. superb!

  5. nolee says:

    chai masala..wow..huhu.. teh tarik letak kayu manis pun best gak. huhu

  6. pirateslelaki says:

    khai: smlm aku makan corn in cup tu… dia letak masala skali.. giler pedas.. hahaha.. bengong diorang…

  7. pirateslelaki says:

    nolee: kat sini diorang suka minum teh letak halia… ahaks…

  8. nolee says:

    hahaha… leh challenge teh halia kat restoran baling tak.. ?
    huhu halia seketul besar ibu jari kaki dalam cawan..huhu..